Αυτή είναι η πραγματική καταγωγή των Παλαιστινίων

Authored by Pinhas Inbari,

  • Οι Παλαιστίνιοι ηγέτες ισχυρίζονται, ότι οι Παλαιστίνινοι κατάγονται από τους Χαναανίτες που κατοικούσαν στη Γη της Χαναάν πριν εγκατασταθούν εκεί οι Ισραηλινές φυλές.
  • Ποια είναι η προέλευση του ονόματος «Παλαιστίνη;» Δεν είναι αραβική. Προέρχεται από το όνομα «Παλαιστίνα», με το οποίο ο Ρωμαίος αυτοκράτορας Αδριανός επέλεξε να ονομάσει τη γη μετά την ήττα της εξέγερσης του Bar Kokhba το 135 μ.Χ. Ο στόχος του ήταν να εξαφανίσει την «Ιουδαία».  
  • Σύμφωνα με τον Παλαιστίνιο Ιστορικό, Muhammad Y. Muslih, καθ’ όλη τη διάρκεια της περιόδου των 400 ετών της Οθωμανικής κυριαρχίας (1517-1918), πριν η Παλαιστίνη περιέλθει υπό 30ετή Βρετανική Εντολή, «Δεν υπήρχε πολιτική μονάδα γνωστή ως Παλαιστίνη». Στα αραβικά, η περιοχή ήταν γνωστή ως al-Ard al-Muqadassa (η ιερή γη), ή Surya al-Janubiyya (νότια Συρία), αλλά όχι ως Παλαιστίνη.
  • Ούτε μία Παλαιστινιακή φυλή δεν εντοπίζει τις ρίζες της στη Χαναάν. Αντιθέτως, όλοι βλέπουν τους εαυτούς τους ως περήφανους Άραβες που κατάγονται από τις πιο αξιοσημείωτες αραβικές φυλές του Hejaz, του σημερινού Ιράκ ή της Υεμένης. Ακόμη και η Χαναανική οικογένεια της Ναμπλούς, αναγνωρίζει την καταγωγή της από τη Συρία. Ορισμένες Παλαιστινιακές οικογένειες είναι Κουρδικής ή Αιγυπτιακής καταγωγής και στο Όρος Χεβρώνα υπάρχουν παραδόσεις Εβραϊκής προέλευσης.
  • Η μελέτη αυτή δεν αρνείται το δικαίωμα των Παλαιστινιακών φυλών να προσδιορίσουν τον εαυτό τους ως Παλαιστινιακό λαό. Θα ήταν καλύτερο, ωστόσο, αν η Παλαιστινιακή ηγεσία επέλεγε μία θετική και εποικοδομητική αφήγηση και όχι μία αβάσιμη, που αποσκοπεί στην άρνηση αυτής των Εβραίων του Ισραήλ

Και πάλι, οι Παλαιστίνιοι ηγέτες ισχυρίζονται ότι οι Παλαιστίνιοι κατάγονταν από τους Χαναανίτες που ζούσαν στη γη της Χαναάν πριν εγκατασταθούν εκεί οι Ισραηλινές φυλές. Τίποτα λιγότερο και από τον Πρόεδρο της Παλαιστινιακής Αρχής, Mahmoud Abbas, ο οποίος ισχυρίστηκε κάτι τέτοιο στη Γερμανία. Κανείς δεν παρακινήθηκε από τις παρατηρήσεις του ούτε τον ρώτησε. [1]

Ο κορυφαίος Παλαιστίνιος διαπραγματευτής, Saeb Erekat, κάνει συχνά αυτόν τον ισχυρισμό, [2] και κατά τη διάρκεια ενός διεθνούς φόρουμ, εξαπέλυσε προσβολές στον ανώτερο Ισραηλινό πολιτικό, Tzipi Livni, ότι η καταγωγή του είναι από τους Χαναανίτες της Ιεριχούς, οι οποίοι εξαφανίστηκαν από τους Ισραηλίτες, αναφερόμενος στα «εγκλήματα πολέμου» του Joshua ben Nun. [3] Και πάλι, κανένας από τους ανώτερους διεθνείς αξιωματούχους που ήταν παρόντες δεν προσπάθησε να θέσει ερωτήσεις, να εγείρει αμφιβολίες ή να υπερασπιστεί τον ταραγμένο Ισραηλινό εκπρόσωπο.

Κατά ειρωνικό τρόπο, μία ισχυρή αποκρουστική άποψη σε αυτή τη θέση, ότι οι Παλαιστίνιοι μπορούν να εντοπιστούν πίσω στους Χαναανίτες, προέρχεται από τη Χαμάς. Στις 23 Μαρτίου 2012, ο Υπουργός Εσωτερικών και Εθνικής Ασφάλειας της Χαμάς, Fathi Hammad, συνέδεσε την καταγωγή των Παλαιστινίων με την Αίγυπτο και την Αραβική Χερσόνησο:

Ποιοι είναι οι Παλαιστίνιοι; Έχουμε πολλές οικογένειες που ονομάζονται al-Masri, των οποίων οι ρίζες είναι Αιγυπτιακές! Μπορεί να είναι από την Αλεξάνδρεια, από το Κάιρο, από τη Ντουμιέτα, από τα βόρεια, από το Ασουάν, από την Άνω Αίγυπτο. Είμαστε Αιγύπτιοι. Είμαστε Άραβες. Είμαστε Μουσουλμάνοι. Είμαστε κομμάτι σας, Αιγύπτιοι! Προσωπικά, η μισή οικογένειά μου είναι Αιγύπτιοι  – και το άλλο μισό είναι Σαουδάραβες. [4]

Το Χαναανιτικό αφήγημα των Παλαιστινίων δεν είναι καινούργιο. Εμφανίστηκε μετά την πτώση της Χασεμιτικής μοναρχίας στη Συρία το 1920, την ενσωμάτωση της Συρίας στη Γαλλική Εντολή και την πτήση του Βασιλιά Φάϊσαλ στο Ιράκ, ώστε να μπορέσει να αναλάβει το θρόνο εκεί το 1921. Ο Γιάσερ Αραφάτ υποστήριξε ότι οι Παλαιστίνιοι είναι απόγονοι των Γιεβουσιτών, τους οποίους περιγράφει ως Χαναανιτική φυλή. [5]. Εν ολίγοις, αυτό το επιχείρημα κυκλοφορεί εδώ και καιρό.  

Τι υπάρχει σε ένα όνομα;

Ποια είναι η προέλευση του ονόματος «Παλαιστίνη;» Δεν είναι αραβική. Προέρχεται από το όνομα «Παλαιστίνα», με το οποίο ο Ρωμαίος αυτοκράτορας Αδριανός επέλεξε να ονομάσει τη γη μετά την ήττα της εξέγερσης του Bar Kokhba το 135 μ.Χ. Ο στόχος του ήταν να εξαφανίσει την «Ιουδαία» και να καταργήσει οποιαδήποτε σχέση της ιστορίας και της ταυτότητας της γης με τους Εβραίους [6]. Αυτή η άρνηση των Εβραϊκών ριζών της γης έχει δυστυχώς συνεχιστεί μέχρι σήμερα από τους σημερινούς Παλαιστινίους.

Όταν οι Ισλαμικοί στρατοί κατέκτησαν τη γη, υιοθέτησαν το διοικητικό όνομα που χρησιμοποίησαν οι Βυζαντινοί και χαρακτήρισαν μέρος της Παλαιστίνας Prima («την πρώτη Παλαιστίνη») – λίγο πολύ την σημερινή περιοχή της Ιερουσαλήμ και την Shfela (παράκτια πεδιάδα)  – ως Jund Filastin. Jund σημαίνει «στρατός», ο Jund Filastin σημαίνει «η στρατιωτική διοίκηση της Παλαιστίνης». Με άλλα λόγια, το όνομα δεν σήμαινε την εθνική ταυτότητα ενός«παλαιστινιακού λαού»που ζούσε στη γη, αλλά μία στρατιωτική περιοχή, σύμφωνα με τη Βυζαντινή νομενκλατούρα. Ο κόμβος του Jund Filastin ήταν η πόλη Ramle, όχι η Ιερουσαλήμ. Η πρόθεση ήταν προφανώς να προστατευθούν οι εμπορικές οδοί που οδηγούν από την Αίγυπτο στη Συρία και το Ιράκ.

Η πρώτη γενιά της ηγεσίας των Παλαιστινίων Μουσουλμάνων συμμετείχε στη Μεγάλη Αραβική εξέγερση των Χασεμιτών το 1916. Οι Παλαιστίνιοι ηγέτες ήταν μέλη της Χασεμιτικής διοίκησης στη Συρία και μόνο μετά την κατάρρευση της βασιλείας του Βασιλιά Φάϊσαλ ήρθαν στην Παλαιστίνη.

Description: https://i1.wp.com/jcpa.org/wp-content/uploads/2017/08/inbari-7aug17-1.jpg?resize=291%2C300

Αραβική διαδήλωση στην Ιερουσαλήμ, γύρω στο 1920. Το πανό αριστερά λέει: «Αντιστεκόμαστε στην εβραϊκή μετανάστευση», το πανό δεξιά λέει:«Η Παλαιστίνη είναι μέρος της Συρίας».

Σύμφωνα με τον Παλαιστίνιο Ιστορικό, Muhammad Y.Muslih, καθ’ όλη τη διάρκεια της περιόδου των 400 ετών της Οθωμανικής κυριαρχίας (1517-1918), πριν η Παλαιστίνη περιέλθει υπό 30ετή Βρετανική Εντολή, «Δεν υπήρχε πολιτική μονάδα γνωστή ως Παλαιστίνη». Στα αραβικά, η περιοχή ήταν γνωστή ως al-Ard al-Muqadassa (η ιερή γη), ή Surya al-Janubiyya (νότια Συρία), αλλά όχι ως Παλαιστίνη.[8]

Οι Άραβες της υπό Βρετανικής Εντολής Παλαιστίνης (1918-1948), τότε, είχαν εκτεθεί σε ανταγωνιστικά αφηγήματα, με τα οποία θα μπορούσαν να οικοδομήσουν την πολιτική τους ταυτότητα [9]. Ο Haj Amin al-Husseini, για παράδειγμα, ήταν ένας Οθωμανός αξιωματούχος, αλλά προσχώρησε στο Χασεμιτικό στρατό ως στρατολογητής. [10] Μία άλλη φιγούρα εκείνων των ημερών, ήταν ο Aref al-Aref, υποστηρικτής του Χασεμιτικού καθεστώτος στη Δαμασκό, ο οποίος ενορχήστρωσε τις εξεγέρσεις του Nabi Musa τον Απρίλιο του 1920 στην Ιερουσαλήμ, ως έναν τρόπο για να τιμήσει την αποκατάσταση της Χασεμιτικής κυβέρνησης του Φάϊσαλ. Το 1919, ο Al-Aref συνέταξε μία δημοσίευση με έδρα την Ιερουσαλήμ, με τίτλο «Νότια Συρία». Στις αναταραχές του 1920, ο Haj Amin al-Husseini κράτησε ένα πορτρέτο του Bασιλιά Φάϊσαλ της Συρίας και το έδειξε στο αραβικό πλήθος της Ιερουσαλήμ: «Αυτός είναι ο Βασιλιάς σας! Το πλήθος απάντησε: « Ο Θεός έσωσε τον Βασιλιά!» [11] Το επίκεντρο της μεγάλης διαμαρτυρίας εκείνης της εποχής ήταν ο επιβαλλόμενος διαχωρισμός της υπό Βρετανικής Εντολής Παλαιστίνης από τη Συρία, η οποία περιήλθε υπό Γαλλική Εντολή. Στόχος ήταν η επανένωση όχι η Παλαιστινιακή ανεξαρτησία.

Description: https://i1.wp.com/jcpa.org/wp-content/uploads/2017/08/inbari-6aug17-b.gif?resize=300%2C266

Αραβική διαδήλωση έξω από την Πύλη της Δαμασκού στην Ιερουσαλήμ, 1920. Ο ομιλητής ίσως είναι ο Aref al Aref. Τα πανό διακήρυσσαν την υποστήριξη της Παλαιστίνης ως μέρος της Συρίας (Βιβλιοθήκη του Κογκρέσου)

Όσο οι Παλαιστίνιοι έβλεπαν τον εαυτό τους ως κομμάτι της Συρίας, δεν είχαν επίγνωση της Παλαιστινιακής τους ταυτότητας. Ο Adnan Abu Odeh, ανώτατος Ιορδανός πολιτικός Παλαιστινιακής καταγωγής, έγραψε για τις σχέσεις Παλαιστινίων – Ιορδανών και έκανε μία διάκριση μεταξύ των δύο λαών. Κατά την άποψή του, η διαφορά μεταξύ των Ιορδανών και των Παλαιστινίων δεν έγκειται απαραιτήτως στον τρόπο με τον οποίο προσδιορίζουν την ταυτότητά τους, αλλά στον τρόπο με τον οποίο τους προσδιορίζουν οι άλλοι. [12] Αυτή η διάκριση προέκυψε, όπως ισχυρίζεται ο ίδιος, όταν οι Βρετανοί καθιέρωσαν το Εμιράτο της Υπεριορδανίας, το οποίο καθόρισε τους Ιορδανούς και προσδιόρισε την Παλαιστίνη ως την Εβραϊκή εθνική κατοικία, ορίζοντας έτσι τους Άραβες που ζούσαν στην περιοχή που είχε διατεθεί στους Εβραίους, ως Παλαιστίνιους.

Τα ακόλουθα είναι ορισμοί του Adnan Abu Odeh:

  • Υπεριορδανοί: Ιορδανοί πολίτες, των οποίων η καταγωγή είναι από την Υπεριορδανία.
  • Παλαιστίνιοι: Ο Αραβικός λαός της υπό Εντολή Παλαιστίνης.
  • Παλαιστίνιοι Ιορδανοί: Παλαιστίνιοι που έγιναν Ιορδανοί πολίτες μετά την ενοποίηση της Δυτικής και της Ανατολικής Όχθης από την Ιορδανία το 1950
  • Ιορδανοί: Ιορδανοί πολίτες οποιασδήποτε καταγωγής.  

Έτσι, ο εθνικός ορισμός των Παλαιστινίων προήλθε από τα σύνορα που χάραξαν οι δυτικές δυνάμεις, ενώ μετά τον Ά Παγκόσμιο Πόλεμο, αυτοπροσδιορίστηκαν ως μέρος του βραχύβιου Χασεμιτικού καθεστώτος στη Συρία.

Ένα κατάλοιπο αυτών των πρώτων ημερών είναι η σημαία της Παλαιστίνης, η οποία είναι στην πραγματικότητα η σημαία της Μεγάλης Αραβικής εξέγερσης των Χασεμιτών [13]. Εξακολουθεί να υφίσταται ως η επίσημη σημαία του Συριακού Κόμματος Μπάαθ και υιοθετήθηκε ως η επίσημη σημαία της Παλαιστίνης στο συνέδριο της Οργάνωσης για την Απελευθέρωση της Παλαιστίνης το 1964. [14] Σε κάθε περίπτωση, τα χρώματα της σημαίας αντιπροσωπεύουν σύμβολα από την Ισλαμική ιστορία και σε καμία περίπτωση δεν συνδέονται ειδικά με τους Παλαιστινίους.

Description: https://i2.wp.com/jcpa.org/wp-content/uploads/2017/08/inbari-hashemite-syrian-flag.gif?resize=287%2C146

Η σημαία της Χασεμιτικής Συρίας

Description: https://i1.wp.com/jcpa.org/wp-content/uploads/2017/08/inbari-syrian-baath-party-flag.gif?resize=236%2C157

Η σημαία του Συριακού Κόμματος Μπάαθ

Αυτή η τελευταία σημαία αντιπροσωπεύει τη Συριακή φιλοδοξία για μία αυτοκρατορία. Ομοίως, οι πρώτες γενιές Παλαιστινίων εθνικιστών εντάχθηκαν στη Χασεμιτική διοίκηση ελπίζοντας, ότι ο παν-Αραβισμός θα ελευθέρωνε την Παλαιστίνη. Μέχρι σήμερα, η ΟΑΠ θεωρεί τον εαυτό της ως παναραβική. [15] Αυτό σημαίνει, ότι για τους Παλαιστινίους, ο προσδιορισμός τους ως παναράβων συνεπάγεται την πλήρη άρνηση του άλλου – στην περίπτωση των Παλαιστινίων, του Ισραήλ. Το πρώτο άρθρο του Χάρτη του Οργανισμού για την Απελευθέρωση της Παλαιστίνης του 1964 δηλώνει, ότι «η Παλαιστίνη είναι μία Αραβική πατρίδα που δεσμεύεται από ισχυρούς Αραβικούς εθνικούς δεσμούς με τις υπόλοιπες Αραβικές χώρες και που μαζί αποτελούν τη μεγάλη Αραβική πατρίδα» [16].

Η σημαία της Παλαιστίνης είναι επομένως, μία από τις σημαίες της «Μεγάλης Συρίας». Εκφράζει μία παν-Αραβική δέσμευση, την οποία επιβεβαίωσαν επίσης, οι σημαίες της Ιορδανίας, του Κόμματος Μπάαθ και των Χασεμιτών κατά τη διάρκεια του βραχύβιου καθεστώτος τους στη Συρία.

Άρνηση της Εβραϊκής Ιστορίας

Όταν ο Nabil Shaath, επικεφαλής του τμήματος εξωτερικών σχέσεων της ΟΑΠ, εξήγησε γιατί αντιτάσσονται στη Διακήρυξη του Balfour του 1917, περιέγραψε την Εβραϊκή ιστορία ως «ένα ποτ πουρί (μείγμα) από θρύλους και σκευωρίες». [17] Η Βρετανία είχε αναθέσει τη χώρα σε αυτούς που δεν είχαν καμία απολύτως σχέση μαζί της. «[Οι Εβραίοι] είπε,» δεν έχουν καμία σχέση με τη χώρα, ούτε σε μακρινή ούτε σε πιο πρόσφατη ιστορία. Η Βρετανία κατέστρεψε την Παλαιστίνη και έστρωσε το δρόμο για τους αποικιοκράτες αντί για τους πραγματικούς ιδιοκτήτες της χώρας. Αυτή είναι η ιστορία», δήλωσε ο Shaath.  

Η συσχέτιση της Παλαιστινιακής ιστορίας με τους Χαναανίτες είναι, επομένως, μέρος της συνολικής άρνησης της Εβραϊκής ιστορίας. Απηχείται στην άρνηση της σύνδεσης του Εβραϊκού λαού με το Όρος του Ναού και στην ύπαρξη ενός Εβραϊκού Ναού εκεί – τίποτα άλλο από ένα «ποτ πουρί θρύλων και σκευωριών».

Αυτό το αφήγημα συνδέεται άμεσα με τα εξωφρενικά ψηφίσματα της UNESCO που κόβουν τους δεσμούς μεταξύ του Εβραϊκού Λαού και των πόλεων της Ιερουσαλήμ και της Χεβρώνας. Πριν από λίγο καιρό, σε μία από τις πόλεις της Δυτικής Όχθης, μίλησα με έναν συνταξιούχο Παλαιστίνιο δάσκαλο για τους Χαναανίτες. Ισχυρίστηκε, ότι ήταν μία Υεμενική Αραβική φυλή, που εγκαταστάθηκε στην Παλαιστίνη και ότι οι Ισραηλίτες, όταν κατέκτησαν τη χώρα, δεν έχτισαν ούτε μία καινούρια πόλη ή χωριό. Όλες οι πόλεις είναι πόλεις των Χαναανιτών.

Είπε επίσης, ότι το Ισραηλινό Σέκελ φέρει Χαναανίτικο όνομα. Η απόδειξη είναι, ότι επρόκειτο για ένα Χαναανίτικο νόμισμα, με το οποίο ο Αβραάμ πλήρωσε τους Χαναανίτες για το σπήλαιο Machpelah. Ισχυρίστηκε, ότι οι Παλαιστίνιοι έχουν τα δικαιώματα του ονόματος «Σέκελ».

Σύμφωνα με την Τορά – όπως ισχυρίστηκε ο Παλαιστίνιος δάσκαλος – ο Ισμαήλ (ο γιος του Αβραάμ) ήταν ο πρωτότοκος, όχι ο Ισαάκ. Η υπόσχεση του Θεού στον Αβραάμ αφορούσε στον Ισμαήλ και όχι στο Ισραήλ, επέμεινε.

Μία θεωρία συσχετίζει τους Χαναανίτες με τη φυλή του Αμαλέκ, [18] την οποία μισούν οι Ισραηλίτες. Υποστηρίζει, ότι οι Χαναανίτες ήταν μεταξύ των απογόνων των Αμαλεκιτών και αυτό «εξηγεί» γιατί οι Εβραίοι θέλουν να εξοντώσουν τους Παλαιστίνιους. Έτσι, η σύνδεση των Παλαιστινίων με τη Χαναάν, αντικατοπτρίζει μία ανένδοτη στάση πολέμου.

Η Παλαιστίνια ακαδημαϊκός, Khairiya Qassemiya, έγραψε στο περιοδικό της ΟΑΠ, ότι η αποσύνδεση των Παλαιστινίων από τη Συρία ήταν δύσκολη γι’ αυτούς, γιατί τότε έπρεπε να διαμαρτυρηθούν μόνοι τους, χωρίς τους Άραβες, ενάντια στους Σιωνιστές. Ο Βασιλιάς Φάϊσαλ, έγραψε η φιλόλογος, αντιτάχθηκε στην αποσύνδεση της Παλαιστίνης από τη Συρία και για να το κάνει αυτό, ρύθμισε το τοπίο για τη συνεχιζόμενη αντιπολίτευση όλων των Συριακών κυβερνήσεων στη δημιουργία ενός ξεχωριστού Παλαιστινιακού κράτους που απομακρύνεται από την Μεγάλη Συρία.

Ωστόσο, η κατάρρευση της κυβέρνησης του Φάϊσαλ, έκοψε τους Παλαιστίνιους από τη Συρία [19] και τους ανάγκασε να αναζητήσουν ξεχωριστές ρίζες για την ταυτότητά τους. Έτσι γεννήθηκε ο πολιτισμός των Χαναανιτών.

Από την πλευρά του, ο ηγέτης της ΟΑΠ, Γιάσερ Αραφάτ, συνήθιζε να περιγράφει τους Παλαιστινίους ως ένα «έθνος ηρώων» (kum jabarin). Ο όρος προέρχεται από ένα στίχο του Κορανίου που αφορά στον τρόμο των Ισραηλιτών για να εισέλθουν στη γη της Χαναάν, δεδομένου ότι έκρυβε ένα «έθνος γιγάντων», δηλαδή τους Χαναανίτες. Έτσι, ο Αραφάτ έδωσε στο Χαναανίτικο αφήγημα Ισλαμικές ρίζες [20].

Οι δημόσιες σχέσεις εναντίον της Γενεαλογίας

Αυτό είναι το πολιτισμικό ήθος. Όταν κάποιος εξετάζει αυτά που λένε οι Παλαιστίνιοι για τον εαυτό τους, πώς η κάθε οικογένεια περιγράφει τη γενεαλογία της, δεν υπάρχει ίχνος «Χαναανίτικης» καταγωγής. Οι περισσότερες από τις οικογένειες βρίσκουν την καταγωγή τους σε αραβικές φυλές, μερικές από αυτές έχουν Κουρδικό ή Αιγυπτιακό ιστορικό, ενώ υπάρχουν ακόμη – από στόμα σε στόμα – διαδεδομένες ιστορίες Εβραϊκής ή Σαμαρείτικης καταγωγής. Αν και κάποιος θα περίμενε κάποια προσπάθεια να προσκομίσουν μία καταγωγή από τους Φιλισταίους, δεν υπάρχει σχεδόν κανένα τέτοιο φαινόμενο. [21]

Στη Ναμπλούς, υπάρχει μία οικογένεια που ονομάζεται Καναάν – δηλαδή Χαναάν. Ρωτήσαμε μέλη της οικογένειας για τη γενεαλογία τους και επιβεβαίωσαν, ότι ήταν Χαναανίτες για 3.000 χρόνια. Ωστόσο, μία ματιά στην ιστοσελίδα της οικογένειας έδωσε μία διαφορετική εικόνα. [22] Είναι πράγματι μία αρχαία οικογένεια – μέρος της Χριστιανοί, που δείχνει την προ-Ισλαμική της προέλευση. Αλλά προέρχονται από το Χαλέπι της Συρίας. Από το Χαλέπι, η οικογένεια διακλαδίστηκε στη Δαμασκό, στην Κύπρο και σε άλλα μέρη, συμπεριλαμβανομένης της Ναμπλούς. Αν και το όνομα μπορεί να υποδεικνύει την Χαναανίτικη καταγωγή, οι πρόγονοι των Χαννανιτών ήταν στη Συρία, όχι στη γη της Χαναάν.

Σύμφωνα με μία άλλη πηγή μέσα στην οικογένεια, η φυλή προέρχεται από το Χομς [23] της Συρίας και διασκορπίστηκε στη Μέση Ανατολή, προφανώς συμπεριλαμβανομένης της Ναμπλούς, περίπου 300 χρόνια πριν. Παρά το γεγονός ότι το όνομα υποδηλώνει μία Χαναανίτικη γενεαλογία, αυτή η πηγή λέει, ότι η καταγωγή της οικογένειας βρίσκεται στην αρχαία Αραβική φυλή Ταμίμ [24].

Έτσι, εκτός από την οικογένεια Καναάν με την πιθανή Χαναανίτικη καταγωγή της που προέρχονται από τη Συρία, όχι από την Παλαιστίνη και τις πιθανές Αραβικές ρίζες της, δεν υπάρχει άμεση ή έμμεση απόδειξη, ότι οι Παλαιστίνιοι κατάγονται από τους Χαναανίτες , όπως ισχυρίζονται.

Την 1η Φεβρουαρίου 2014, ο Saeb Erekat διαφώνησε με τον διαπραγματευόμενο εταίρο του, Tzipi Livni, ενώπιον ενός Ευρωπαϊκού ακροατηρίου στη Γερμανία. Αναφώνησε: «Είμαι γιος της Ιεριχούς. Η ηλικία μου, 10.000 χρόνια. Είμαι περήφανος γιος των Χαναανιτών, και ήμουν [εδώ] πριν από 5.000 χρόνια και 500 χρόνια πριν από τον ερχομό του Ιησού του Ναυή, ο οποίος έκαψε την πόλη μου, την Ιεριχώ, και δεν θα εμπορευθώ την ιστορία μου [εξαιτίας μίας απαίτησης να αναγνωριστεί το Ισραήλ ως Εβραϊκό κράτος].»

Με άλλα λόγια, ο Erekat ισχυρίστηκε, ότι οι Χαναανιτικές ρίζες συνεπάγονται, ότι δεν μπορεί να αναγνωρίσει την Εβραϊκή ιστορία. Και σε κάθε περίπτωση, ο Ιησούς του Ναυή, υπονοεί ο Erekat, ήταν εγκληματίας πολέμου.

Είναι η οικογένεια του Erekat «Χαναανίτικη», όπως οργισμένα επέμενε στον Tzipi Livni ενώπιον του Ευρωπαϊκού ακροατηρίου, ώστε κανείς δεν αντέδρασε;

Για να μάθουμε πως βλέπει η οικογένεια τη γενεαλογία της, εξετάσαμε τους γενεαλογικούς ιστότοπους της οικογένειάς του.

Αποδείχθηκε, ότι η οικογένεια Erekat κατάγεται από τη μεγάλη φυλή Huweitat και ανήκουν στον Ασράφ (οικογένειες που εντοπίζουν τη γενεαλογία τους στην οικογένεια του Προφήτη). Συγγενεύουν με τους απογόνους του Χουσεΐν, εγγονό του Προφήτη, που μετανάστευσαν από τη Μεδίνα στη έρημο της Συρίας και εγκαταστάθηκαν στην περιοχή της Άκαμπα.

Η ίδια η οικογένεια Erekat εγκαταστάθηκε στην Άμπου Ντις, στην Ιεριχό, στο Αμάν και στην Ατζλούν (στην Ιορδανία). Ο σεΐχης της οικογένειας ήταν ο Kamal Erekat, διοικητής του ιερου αγώνα ενάντια στο νεογέννητο Εβραϊκό κράτος το 1948, όταν ο Abd al-Kader al-Husseini σκοτώθηκε στη μάχη του Kastel κατά τη διάρκεια του πολέμου ανεξαρτησίας του Ισραήλ. Ο ίδιος ο Kamal Erekat τραυματίστηκε στον πόλεμο και αργότερα έγινε ο πρώτος ομιλητής του κοινοβουλίου της Ιορδανίας.

Σε γενικές γραμμές, στον κατάλογο των επικεφαλής της οικογένειας Erekat περιλαμβάνονται πολλά στελέχη του Υπουργικού Συμβουλίου της Ιορδανίας. Γιατί η οικογένεια είναι τόσο επιφανής στην Ιορδανία; Επειδή η φυλή Huweitat συγκαταλέγονταν στις κύριες φυλές που στήριζαν την Μεγάλη Αραβική Εξέγερση των Χασεμιτών στη Μέκκα και μετακινήθηκαν βόρεια μαζί με τον Λόρενς της Αραβίας – δηλαδή, ταυτόχρονα με την εγακαθίδρυση των Σιωνιστών στην Παλαιστίνη.

Η φυλή Huweitat που έχει ως βάση τη Χεζάζ συνδέεται με το παρακλάδι της φυλής που είχε ήδη εγκατασταθεί στην Ιορδανία και μαζί κατέκτησαν την Άκαμπα [26].

Ιστορική Αραβική Μετανάστευση

Πώς οι Αραβικές φυλές από το Λεβάντε και οι Αραβικές φυλές γενικά, έγιναν τόσο διασκορπισμένες; Η Οθωμανική Αυτοκρατορία ήταν ένας γιγαντιαίος ανοιχτός χώρος και η εσωτερική μετανάστευση και η ελεύθερη κυκλοφορία προσώπων και νομαδικών φυλών ήταν ένα κοινό χαρακτηριστικό γνώρισμα. Ως εκ τούτου, οι Αραβικές φυλές που εγκαταστάθηκαν στη Γη του Ισραήλ ήταν επίσης ποικίλες και διαφορετικής καταγωγής και κατά τη διάρκεια της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, οι Άραβες στη χώρα δεν αναγνώριζαν τον εαυτό τους ως Παλαιστίνιο. Ο όρος Παλαιστίνη ήταν Δυτικός και χρησιμοποιούνταν τακτικά από Εβραίους που μετανάστευσαν στη χώρα. Οι Σιωνιστές αποκαλούσαν τους εαυτούς τους Παλαιστινίους, ενώ οι Άραβες απλά προσδιορίζονταν ως Άραβες. Οι Σιωνιστικοί θεσμοί -όπως η Τράπεζα Αγγλο-Παλαιστίνης, το Ταχυδρομείο Παλαιστίνης και ούτω καθεξής – ήταν «Παλαιστινιακοί», ενώ οι Αραβικοί θεσμοί, όπως η Αραβική Ανώτατη Επιτροπή, ήταν απλά «Αραβικοί».

Όπως παρατήρησε ο Adnan Abu Odeh, ο ορισμός των Αράβων ως Παλαιστινίων προέκυψε από τον τρόπο με τον οποίο οι Βρετανοί αναγνώρισαν τη γη – δηλαδή, από το πώς οι αλλοδαποί, όχι κατ’ ανάγκη Άραβες, αναφέρονταν στην περιοχή.

Κατά τη διάρκεια και πριν από την Οθωμανική Αυτοκρατορία, οι Αραβικές φυλές προσδιορίστηκαν ως Qays και Yaman – δηλαδή οι φυλές από τη «βόρειας» Αραβική Χερσόνησο και οι φυλές από την «Υεμένη». Αυτή η διχοτόμηση ήταν χαρακτηριστική της διαμάχης μεταξύ των Αραβικών φυλών πολύ πριν ξεκινήσει το Ισλάμ. Προέκυψε από τη μαζική μετανάστευση των φυλών της Υεμένης, προς βορρά, μετά από ένα τραυματικό συμβάν στην αρχαία ιστορία της Υεμένης – την κατάρρευση του μεγάλου φράγματος Ma’rib Dam κάποια στιγμή μεταξύ του 570 και 575 π.Χ.

Αυτές οι μεταναστεύσεις δεν ήταν τυπικές για την Παλαιστίνη, που δεν είχαν ακόμη αναδυθεί, αλλά μάλλον για τη Μέση Ανατολή στο σύνολό της και από αυτή την άποψη, οι Παλαιστινιακές φυλές, δεν ήταν διαφορετικές από την περιοχή γενικά.

Μέχρι σήμερα, σχεδόν κάθε Παλαιστινιακή οικογένεια περιγράφει την καταγωγή της εντοπίζοντάς την είτε στις φυλές Qays (βορειοαραβική) είτε στις Yaman (Υεμένη). [27] Δεν βρήκαμε ούτε μία Παλαιστινιακή οικογένεια ή φυλή που να αναφέρεται σε Χαναανίτικη προέλευση, συμπεριλαμβανομένης της φυλής Erekat, η οποία εντοπίζει τη γενεαλογία της στις βόρειες φυλές. [28]

Το 1938, ο ιστορικός Ihsan Nimri δημοσίευσε στη Δαμασκό ένα βιβλίο για την ιστορία της Ναμπλούς και της Μπάλκα. Ο Nimri ήταν κάτοικος της Ναμπλούς. Η περιοχή Μπάλκα, μία περιοχή στην κεντρική Ιορδανία, στην οποία βρίσκεται η πόλη Σαλτ, ήταν συνδεδεμένη με τη Ναμπλούς και δεν αναφερόταν με όρους νότια ή βόρεια, αλλά περισσότερο σε σχέση με την ανατολική κατεύθυνση – όπου βρίσκεται σήμερα η Ιορδανία. Όπως έγραψε ο Nimri στην εισαγωγή: [29]

Η Ναμπλούς, ήταν γνωστή κατά την εποχή των Χαναανιτών ως «Shechem» [το Εβραϊκό όνομα] και ήταν ασήμαντη. Οι Ισραηλίτες την κατέλαβαν εύκολα και μετά από αυτό, οι Ασσύριοι τους απέλασαν στο Ιράκ και οι Ιρακινοί εγκαταστάθηκαν σε αυτή. Την εποχή της Ρώμης, η πόλη επαναστάτησε και οι Ρωμαίοι την κατέστρεψαν και την ξαναέχτισαν, ονομάζοντάς την Νεάπολη, τη νέα πόλη … Μέχρις ότου οι Μουσουλμάνοι την καταλάβουν, οι κάτοικοί της ήταν μία ποικιλία Χριστιανών, Αράβων, Σαμαρειτών, Αράβων κυβερνητών και στρατιωτών… Στη συνέχεια, η Ναμπλούς παγιδεύτηκε σε επεισόδια στη Συρία και έχω αφιερώσει ένα κεφάλαιο στα γεγονότα στη Συρία εξαιτίας της διασύνδεσης της [Ναμπλούς] με αυτή την ιστορία.  

Έτσι, σύμφωνα με αυτό το βιβλίο για την ιστορία της Ναμπλούς, οι αναφορές στους Χαναανίτες είναι περισσότερο χρονολογικές παρά πραγματικές και οι Χαναανίτες δεν έχουν αφήσει κανένα ίχνος στην τρέχουσα δημογραφία της πόλης.

Εβραϊκή καταγωγή για κάποιους;

Μεταξύ των εξέχουσων φυλών είναι αυτή των Μπαργούτι, από τις τάξεις της οποίας προέκυψε ο Μαρουάν Μπαργούτι και άλλες γνωστές προσωπικότητες. Σε μία συνομιλία με ένα μέλος της οικογένειας πριν από πολλά χρόνια, μου είπε ότι η οικογένεια Μπαργούτι συμβολίζει τη σταθερότητα – παραμένοντας σταθερά στη γη. Η οικογένεια ήταν αρχικά Εβραίοι, είπε, και προσηλυτίστηκαν στο Χριστιανισμό κατά τη διάρκεια της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας και στη συνέχεια, όταν έφτασε το Ισλάμ, στο Ισλάμ.  

Δεν υπάρχει καμία απόδειξη αυτής της περιγραφής στην γενεαλογία της οικογένειας. Υπάρχουν, ωστόσο, σημάδια της Χριστιανικής καταγωγής. Η οικογένεια προέρχεται από το χωριό Deir Ghasana στην περιοχή της Ραμάλα. [30] Σήμερα, είναι μία Μουσουλμανική περιοχή, αλλά τα ονόματα των χωριών υποδεικνύουν, ότι ήταν Χριστιανικά κατά το παρελθόν. Η λέξη Deir σημαίνει «μοναστήρι» και «Deir Ghasana» σημαίνει «το μοναστήρι Ghasana». Έτσι, το χωριό από το οποίο εξαπλώθηκε η οικογένεια Μπαργούτι σε άλλα σημεία του χάρτη, φέρει Χριστιανικό όνομα. Αν και οι Μπαργούτι αγνοούν αυτή τη Χριστιανική καταγωγή, άλλες τοποθεσίες αναφέρονται σε αυτή.[31]

Για τις Μουσουλμανικές οικογένειες, μία Χριστιανική καταγωγή θα μπορούσε να υποδηλώνει μία Εβραϊκή καταγωγή, αν και όχι απαραίτητα. Οι Χριστιανικές οικογένειες της Ραμάλα είναι ένα παράδειγμα. Σύμφωνα με την παράδοσή τους, οι Χριστιανοί της Ραμάλα είναι απόγονοι της Χριστιανικής φυλής Βεδουίνων της νότιας Ιορδανίας. (Ναι, υπήρχαν Χριστιανοί Βεδουίνοι στο παρελθόν). Ήταν η φυλή Hadaddin της περιοχής Καράκ, 140 χιλιόμετρα νότια του Αμμάν, η οποία αναγκάστηκε να φύγει πριν από 250 χρόνια από τις πιέσεις Μουσουλμανικών φυλών που προσπάθησαν να παντρευτούν τις κόρες τους.[32]

Αρχικά, η φυλή Hadaddin ήταν από την Υεμένη και αναγκάστηκε να εγκαταλείψει την προμουσουλμανική Υεμένη την εποχή του Εβραίου Βασιλιά Dhu Nuwas (455-510 π.Χ.), για να αποφύγει τον προσηλυτισμό στον Ιουδαϊσμό και να διατηρήσει τη Χριστιανικότητάς της. [33] Σήμερα, οι Hadaddin είναι μία από τις σημαντικές φυλές της Ιορδανίας και τα μέλη της κατέχουν ανώτερες θέσεις στην κυβέρνηση των Χασεμιτών. Ένα παράδειγμα είναι ο Munzer Hadaddin, ο οποίος ήταν επικεφαλής της Ιορδανικής αντιπροσωπείας στις συνομιλίες για το νερό με το Ισραήλ.

Η Εβραϊκή καταγωγή των fellahin [χωρικοί, εργάτες] είναι ένα συναρπαστικό θέμα. Ο Ισραηλινός επιστήμονας υπολογιστών Zvi Mininay έχει χρηματοδοτήσει γενετικές μελέτες που έχουν επιδείξει έναν «πρωταρχικό» γενετικό δεσμό μεταξύ των Παλαιστινίων fellahin και των Εβραίων.[34] Άραβες ερευνητές απέρριψαν αυτή τη διατριβή, αποδίδοντάς την στην επιθυμία να Ιουδαιοποιήσει τους Παλαιστινίους. [35]

Ωστόσο, σε συνομιλίες, πολλοί Παλαιστίνιοι επιβεβαιώνουν αρχαίες παραδόσεις Εβραϊκής προέλευσης που είναι κοινές στις οικογένειές τους. Για παράδειγμα, μία γυναίκα υπάλληλος στο γραφείο του Ahmed Qurei  (Abu Ala) μου είπε κάποτε, ότι η προέλευσή της είναι από τις δύο βιβλικές πόλεις Tzora και Eshtaol που αναφέρονται στην ιστορία του Σαμψών (Judges 13). Είναι ενδιαφέρον ότι η αντιστοίχιση των πόλεων Tzora και Eshtaol διατηρείται επίσης στα ομιλούντα Αραβικά. Η Παλαιστινιακή Εγκυκλοπαίδεια,  που δημοσιεύθηκε από την Παλαιστινιακή Αρχή, περιγράφει την «Sar’a» ως χωριό που ιδρύθηκε στις ημέρες των Χαναανιτών [36]. Ο Ισραηλινός μη κερδοσκοπικός οργανισμός Zochrot, ο οποίος διατηρεί τη μνήμη των Παλαιστινιακών χωριών που καταστράφηκαν κατά τη διάρκεια του Πολέμου της Ανεξαρτησίας, κάνει χρήση των Παλαιστινιακών περιγραφών, αλλά προσθέτει, ότι το αρχικό όνομα αυτού του χωριού ήταν η Sor’a και ότι ήταν γνωστό με αυτό το όνομα τουλάχιστον μέχρι τον 16ο αιώνα. [37]

Κρυπτο-Εβραίοι

Μία πηγή στο Όρος Χεβρώνα μου είπε κάποια φορά, ότι οι χωρικοί του Όρους Χεβρώνα αποκαλούν τους κατοίκους της Χεβρώνας «οι Εβραίοι». Αν και οι οικογένειες της Χεβρώνας δεν θεωρούν ότι έχουν Εβραϊκή καταγωγή, στα χωριά του Όρους Χεβρώνα υπάρχουν παραδόσεις Εβραϊκής προέλευσης. Τα πιο αξιοσημείωτα παραδείγματα είναι το χωριό Yatta – η Βιβλική Juttah – και ιδιαίτερα μεταξύ της οικογένειας Makhamra.  

Ο δεύτερος πρόεδρος του Ισραήλ, Γιτζάκ Μπεν Ζβι, ήταν ένας φημισμένος ιστορικός που διερεύνησε το χωριό Yatta. Το 1928 περιέγραψε το άναμμα των κεριών στο Hanukkah και την τήρηση των Εβραϊκών εθίμων.[38]

Η παράδοση ότι η φυλή Makhamra έχει Εβραϊκή καταγωγή είναι κοινή σε αυτή την οικογένεια, σημείωσε ο Ben Zvi. Όλως περιέργως, κάποιος βρίσκει σε μία Παλαιστινιακή σελίδα του Facebook [39] που ονομάζεται «Όλοι εμείς, είμαστε για την Παλαιστίνη», ένα απόσπασμα από μία διαφορετική σελίδα στο Facebook που ονομάζεται «Yatta είναι ο καθένας μας»

Λέγεται ότι η οικογένεια Makhamra είναι Εβραϊκής καταγωγής και αυτό αποδείχθηκε στα Ηνωμένα Έθνη και το 1947 η Yatta καταχωρήθηκε ως Εβραϊκή πόλη και λέγεται ότι όλοι οι κάτοικοι της Yatta είναι Εβραϊκής καταγωγής και ότι οι φυλές Samu, η οικογένεια Maharik, οι Carmel, οι Susya, οι Bani, οι Naim, οι Ta’amar, οι Rashaida και οι Azazmah (στην Ιορδανία) είναι επίσης Εβραίοι.[40]

Ο ακαδημαϊκός του Τμήματος Σπουδών Μέσης Ανατολής, Moshe Elad, είπε στην Αραβική τηλεόραση του Ισραήλ, ότι δύο μέλη της οικογένειας Makhamra είχαν προσηλυτιστεί στον Ιουδαϊσμό και τώρα ήταν Ισραηλινοί πολίτες που ζουν στο Ισραήλ και ότι στο χωριό τα έθιμα του ανάμματος των κεριών το Σάββατο και στο Chanukah είχαν διατηρηθεί.[41]

Δυστυχώς, οι δυο τρομοκράτες που διέπραξαν την, εμπνεύσεως Ισλαμικού Κράτους, επίθεση στην αγορά Sarona του Τελ Αβίβ στις 8 Ιουνίου 2016, ήταν μέλη της οικογένειας Makhamra. [42]

Μία αναζήτηση για τις Κατακτήσεις

Όταν οι Αραβικές οικογένειες ερευνούν την καταγωγή τους, τείνουν να συνδέουν τον εαυτό τους με ένα ένδοξο κεφάλαιο του Ισλάμ. Η οικογένεια Huweitat ισχυρίζεται ότι κατάγεται από τον Imam Ali.[43] Η μόνη περίπτωση να δεχθείς έναν τέτοιο δεσμό, είναι αν τον πάρεις με έναν κόκκο αλατιού, αφού ο παράγοντας υπόληψη των φυλών, τους ωθούν να αναζητήσουν αξιέπαινες καταβολές.

Ωστόσο, όταν πρόκειται για τις αποδείξεις των Αραβικών φυλών της Χεβρώνας, υπάρχουν ανεξάρτητες μαρτυρίες, ότι οι Tamim, μία μεγάλη Αραβική φυλή, έχει πράγματι αξιέπαινες καταβολές που συνδέονται με την αυγή του Ισλάμ, πριν από την κατάκτηση της χώρας τον 7ο αιώνα. Οι παραδόσεις της φυλής, καθώς και άλλες Ισλαμικές πηγές, όπως τα βιβλία της Χαντίθ, επιβεβαιώνουν ότι η Χεβρωνίτικη οικογένεια Tamim είναι μεταξύ των απογόνων του φίλου του Προφήτη, Aws, από τις μέρες της Μεδίνας και ότι ο Μωάμεθ έδωσε σε αυτόν και στους απογόνους του τη Χεβρώνας ως κληρονομιά – Habrun ή Habra στην Χαντίθ. [44] Ο Aws δεν είχε γιους, αλλά η κόρη του, Rukiyah, παντρεύτηκε ένα μέλος της οικογένειας Dar και το πλήρες όνομα της οικογένειας είναι Tamim – Dari.

Η προ-Ισλαμική προέλευση της οικογένειας ήταν από την Υεμένη. Προσηλυτίστηκε στον Χριστιανισμό και όταν ο Προφήτης Μωάμεθ ήρθε στη Μεδίνα, η οικογένεια πήγε σε αυτόν από τη «Χεβρώνα» (όχι al-Khalil) για να προσηλυτιστεί στο Ισλάμ. Η οικογένεια  παρέλαβε τη Χεβρώνα και τα γειτονικά χωριά του από τον Μωάμεθ ως κληρονομιά.

Η Ιορδανική φυλή al-Majali από το Καράκ, είναι επίσης «Tamimi» και το όνομά της, Majali, δηλώνει, ότι ήταν «εξόριστη» κάποια στιγμή από τη Χεβρώνα στο Καράκ. Όπως η Ναμπλούς ήταν συνδεδεμένη με τη Μπάλκα της σημερινής Ιορδανίας, η Χεβρώνα ήταν συνδεδεμένη με το Καράκ της σημερινής Ιορδανίας. [45]

Όχι Χαννανίτες, αλλά Αραβικής και Κουρδικής Καταγωγής

Ενώ η φυλή Tamimi παγίωσε τους Άραβες καταγόμενους από τη Χεβρώνα, υπάρχουν μαρτυρίες από τους ίδιους τους Χεβρωνίτες, ότι η μισή πόλη έχει άτομα Κουρδικής καταγωγής.  

Ο λόγος έγκειται στους πολέμους του Ισλάμ κατά των Σταυροφόρων. Δεν διεξήχθησαν από τους Άραβες, αλλά από τους Κούρδους και τους Τούρκους (πριν ακόμα από την Οθωμανική Αυτοκρατορία), και ο στρατός του Salah ad-Din al-Ayyubi (Σαλαντίν) είχε μία Κουρδική διοίκηση. Αφού κατέκτησε τη χώρα, μεταβίβασε σημαντικό μέρος του στρατού του στη Χεβρώνα για να διασφαλίσει τα σύνορα της χώρας ενάντια στους Άραβες Βεδουίνους. Μέσα στη Χεβρώνα, οι Άραβες με επικεφαλής τη φυλή Tamim αντιτάχθηκαν σε αυτούς τους μαχητές και η ιστορία της Χεβρώνας γέμισε με τους πολλούς πολέμους μεταξύ των Κούρδων και των Αράβων. Πολυάριθμες οικογένειες της Χεβρώνας, όπως η Hashlamun, η Kafisha και άλλες οικογένειες, είναι Κουρδικής καταγωγής. Οι Κούρδοι εγκαταστάθηκαν επίσης σε άλλα μέρη της χώρας και στην Υπεριορδανία. [46]

Μέχρι τώρα, οι Κούρδοι έχουν πλήρως Αραβοποιηθεί και δεν διατηρούν καμία σχέση με την καταγωγή τους. Στο Αμμάν, ωστόσο, έχει καθιερωθεί μία κοινωνία Salah ad-Din al-Ayyubi, που επιδιώκει να διατηρήσει το Kουρδικό υπόβαθρο. [47]

Τότε, η δημογραφία της Χεβρώνας περιελάμβανε Κουρδικές οικογένειες που αγωνίστηκαν για το γενεσιουργό δικαίωμά τους με τις Αραβικές φυλές που ενώθηκαν πίσω από τη φυλή Tamim-Dari, η προέλευση της οποίας αρχίζει από την αυγή του Ισλάμ. Η εξέχουσα φυλή Ja’bari αποτελούσε μέρος της Αραβικής ευθυγράμμισης και προήλθε από το Ιράκ.[48]

Όπως ακριβώς οι πόλεμοι κατά των Σταυροφόρων έφεραν Κουρδικές οικογένειες στη χώρα, ο πόλεμος του Ιμπραήμ Πασά τον 18ο αιώνα κατά της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας έφερε Αιγυπτιακές οικογένειες σε αυτή. Ο στρατός του Ιμπραήμ Πασά δεν επέστρεψε στην Αίγυπτο, αλλά αντίθετα εγκαταστάθηκε στη χώρα [49]. Τα μέλη της οικογένειας Masarwa, η μεγαλύτερη στο τρίγωνο της Γαλιλαίας, δεν κρύβουν την Αιγυπτιακή τους καταγωγή. [50]

Ποιοι είναι οι απόγονοι των Χαναανιτών;

Μία μελέτη που δημοσιεύτηκε από το επιστημονικό περιοδικό American Journal of Human Genetics στις 27 Ιουλίου 2017, αναφέρει ότι οι απόγονοι των Χαναανιτών έχουν πράγματι βρεθεί στη Μέση Ανατολή. Είναι «σύγχρονοι Λιβανέζοι». Πληροφορίες της μελέτης ανακοινώθηκαν από το National Geographic. «Ενώ οι ερευνητές εξεπλάγησαν από το επίπεδο της γενετικής συνέχειας μεταξύ των αρχαίων Χαναανιτών και των σύγχρονων Λιβανέζων μετά από περίπου 4.000 χρόνια πολέμου, μετανάστευσης και κατάκτησης στην περιοχή», ανέφερε το National Geographic, «Προειδοποιούν να μην εξαχθούν πολλά συμπεράσματα για την αρχαία ιστορία, βασισμένα μόνο σε γενετικά δεδομένα».[51]

Συμπέρασμα

Τον τελευταίο καιρό, η Παλαιστινιακή ηγεσία επαναλαμβάνει το θέμα, ότι οι Παλαιστίνιοι κατάγονται από Χαναανίτες. Επειδή συνεχίζει να επαναλαμβάνει αυτό το αφήγημα, υπάρχει μία ανησυχία ότι ορισμένοι στη Δύση θα το πιστέψουν.  

Ο σκοπός του «Χαναανίτικου» αφηγήματος, ωστόσο, δεν είναι να ρίξει φως στην πραγματική καταγωγή των Παλαιστινίων, αλλά να αρνηθεί το Εβραϊκό αφήγημα. Γιατί οι Χαναανίτες; Επειδή ήταν στη χώρα πριν υπάρξουν οι Ισραηλινές φυλές και έτσι έχουν προτεραιότητα. Σύμφωνα με τον Nabil Shaath, επικεφαλής του τμήματος εξωτερικών σχέσεων της ΟΑΠ , η Εβραϊκή ιστορία δεν είναι παρά ένα «ποτ πουρί από θρύλους και σκευωρίες». Το Χαναανίτικο αφήγημα δεν μπορεί να προωθήσει τη συμφιλίωση και τον συμβιβασμό, αλλά μόνο την καταστροφή του Ισραηλινο-Εβραϊκού αφηγήματος, σύμφωνα με την ίδια αρχή με την οποία οι διάφορες κοινότητες καταστρέφουν τώρα η μία την άλλη στη Συρία.

Ως εκ τούτου, είναι σημαντικό να διευκρινιστεί το πως οι ίδιοι οι Παλαιστίνιοι βλέπουν τη δική τους καταγωγή. Πράγματι, καμία Παλαιστινιακή φυλή δεν αναγνωρίζει τις ρίζες της στη Χαναάν. Αντιθέτως, όλοι βλέπουν τους εαυτούς τους ως περήφανους Άραβες που κατάγονται από τις πιο αξιοσημείωτες Αραβικές φυλές του Hejaz, του σημερινού Ιράκ ή της Υεμένης. Ακόμη και η οικογένεια Καναάν της Ναμπλούς εντοπίζει την προέλευσή της στη Συρία.

Ορισμένες οικογένειες είναι Κουρδικές ή Αιγυπτιακές και στο Όρος Χεβρώνα υπάρχουν παραδόσεις σχετικά με Εβραϊκές καταγωγές.   

Η μελέτη αυτή δεν αρνείται το δικαίωμα των Παλαιστινιακών οικογενειών στο σύνολο να προσδιορίσουν τον εαυτό τους ως Παλαιστινιακό λαό. Θα ήταν καλύτερο, ωστόσο, αν η Παλαιστινιακή ηγεσία επέλεγε ένα θετικό και εποικοδομητικό αφήγημα και όχι ένα αβάσιμο, το οποίο αποσκοπεί στην κατάργηση του ενός έναντι του άλλου.

* * *

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΠΗΓΕΣ

[1] In Berlin on March 24, 2017, http://www.nrg.co.il/online/1/ART2/871/289.html.

Mahmoud Abbas said:

“My Palestinian homeland has a long history as a lighthouse to all the peoples; our people is an offshoot of the Canaanite people who lived 3,500 years ago. Our country, which has already existed for thousands of years, included the first agricultural community in human history in Jericho, as well as the most ancient city, Jerusalem, the city of peace.

He also referred to “Hebron, which bears the name of the father of the prophets, Ibrahim, and Bethlehem, the place of the Christian prophet’s birth. These historical cities constitute a significant change in human civilization.”

[2] https://www.algemeiner.com/2014/02/02/pa-negotiator-saeb-erekat-claims-family-was-canaanite-in-israel-for-9000-years/

[3] http://www.vetogate.com/843797

[4] Video: “Ḥamas Minister of the Interior and of National Security Fathi Hammad Slams Egypt over Fuel Shortage in Gaza Strip, and Says: ‘Half of the Palestinians Are Egyptians and the Other Half Are Saudis,’” Al-Hekma TV (Egypt), March 23, 2012, http://www.memritv.org/clip/ en/3389.htm.

[5] David Wenkel, “Palestinians, Jebusites, and Evangelicals,” The Middle East Quarterly, Summer 2007, pp. 49-56

[6] http://www.indaweb.com/oil/editorialopinion/tzemach.news.service01l.htm

http://www.jewishvirtuallibrary.org/origin-of-quot-palestine-quot
https://www.britannica.com/place/Palestine

[7] https://ar.wikipedia.org/wiki/ جند_فلسطين     A History of Palestine, 634-1099; Moshe Gil; pg. 111 – best replacement?

[8] Muslih, Muhammad Y., The Origins of Palestinian Nationalism, Columbia University Press, New York, 1988. p. 11

[9] Khalidi, Rashid, Palestinian Identity: The Construction of Modern National Consciousness, Columbia University Press, New York, 1997. p. 11-12.

[10] (http://www.yadvashem.org/odot_pdf/Microsoft%20Word%20-%201247.pdf)

[11] Philip Mattar, The Mufti of Jerusalem, New York: Columbia University Press, 1988, pg. 17

[12] https://bookstore.usip.org/sites/usip/resrcs/chapters/1878379887_othercha p.pdf, p. 15.

[13] https://en.wikipedia.org/wiki/Palestinian_flag

[14] Ibid.

[15] http://elkashif.net/site/news/14211 #sthash.hRWZsvul.dpuf. Saeb Erekat defines Palestinian nationalism as belonging to pan-Arabism in opposition to the Kurds, who seek to divide the great Arab homeland. 

[16] Palestinian National Charter of 1964.

http://www.palwatch.org/main.aspx?fi=640&doc_id=8210

[17] Radio Palestine, April 23, 2017.

[18] http://www.djelfa.info/vb/showthread.php?t=673850

[19] Pinhas Inbari, The Palestinian Option (Jerusalem, 1989), 21. (Hebrew)

[20] http://quran.ksu.edu.sa/tafseer/tabary/sura5-aya22.html

[21] Munib al-Masri of Nablus placed in the living room of his villa a statue of an ancient Greek fighter that he had purchased in Crete, thereby seeking to express the Palestinians’ Philistine ancestry. In a conversation with him, however, he himself admits that the origins of the Masri family of Nablus lie in the Arab tribes of Yemen.

[22] https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=289095074446673&id=289025174453663

[23] http://dirbaalbitown.syriaforums.net/t33-topic

[24] References to the Tamim tribe took on a political significance in the current crisis involving Qatar after it emerged that the emir of Qatar, Tamim, associated the family of the emirs with the ancient Tamim tribe, which is dispersed throughout the Middle East, and began to promote this tribe with the aim of building an Arab empire based on it, with Qatar at its helm. https://youtu.be/4j4l9yl64Tw

[25] http://www.vetogate.com/843797

[26] http://www.marefa.org/images/6/62/Tarek-jabal-nablis-walbalqaa.

pdf  עמ’ 10

[27] http://www.subaa.com/chapterDetails.php?chapterID=12

[28]  https://www.amad.ps/ar/?Action=Details&ID=173589

[29] http://www.marefa.org/images/6/62/Tarek-jabal-nablis-walbalqaa.pdf

[30]https://goo.gl/tvuREY

[31] http://www.asrawi.com/main/?p=10.

The site is associated with a different family that is close to Barghouti and distantly related to him. According to the ascription, the family originated in the Hejaz and converted to Christianity in the pre-Islamic period.

[32] https://goo.gl/Xa1dv1

[33] Ibid.

[34] http://www.haaretz.co.il/misc/1.1095224

[35] http://blog.amin.org/assi/2012/03/14/الفلاح-الفلسطيني-ذو-اصول-يهودية/

[36] http://www.palestinapedia.net/صرعة-قرية/

[37] http://zochrot.org/ar/village/49368

[38] http://en.hebron.org.il/news/491

[39] Facebook page, Yatta is everyone’s, January 2, 2013. (Arabic)

[40]  عائلة المخامرة – يطا

يذكر ان عائلة المخامرة اصلهم يهود وقد جرى اثبات ذلك في الامم المتحدة، وجرى تسجيل يطا كبلدة يهودية عام 1947 ويقال ان جميع سكان يطا من اصل يهودي. يذكر ان السموع وعائلة المحاريق والكرمل وسوسيا وبني نعيم وقبائل التعامرة والرشايدة والعزازمة هم ايضا يهود.

[41] https://youtu.be/vEc8CdlWf9s

[42] https://youtu.be/vEc8CdlWf9s

[43] https://www.dropbox.com/s/61kradcfbnm7kmi/%D9%85%D9%88%D8%B3%D9%88%D8%B9%D8%A9%20%D8%A7%D9%84%D9%82%D8%A8%D8%A7%D8%A6%D9%84%201-1. pdf ; (alternative to wiki?) Origin of Arab Tribes book ;

https://ar.wikipedia.org/wiki/%D8%A7%D9%84%D8%AD%D9%88%D9%8A%D8%B7%D8%A7%D8%AA

[44] https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=826718114037098&id=246335405408708

[45] Ibid.

[46] https://www.paldf.net/forum/showthread.php?t=707722

[47] Ibid.

[48] http://www.almadenahnews.com/article/26385-%D8%B9%D8%B4%D9%8A%D8%B1%D8%A9-%D8%A7%D9%84%D8%AC%D8%B9%D8%A8%D8%B1%D9%8A-%D9%88%D8%B9%D8%B4%D9%8A%D8%B1%D8%A9-%D8%A7%D9%84%D9%85%D8%A8%D9%8A%D8%B6%D9%8A%D9%86

[49] “Who Are the Canaanites’ Descendants?” http://news.nationalgeographic.com/2017/07/canaanite-bible-ancient-dna-lebanon-genetics-archaeology/

[50]http://alnssabon.com/showthread.php?t=2789

[51] http://news.nationalgeographic.com/2017/07/canaanite-bible-ancient-dna-lebanon-genetics-archaeology/

*** ΟΑΠ: Οργάνωση για την Απελευθέρωση της Παλαιστίνης

Σχετικά με τον Pinhas Inbari

Ο Pinhas Inbari είναι ένας παλαίμαχος ανταποκριτής Αραβικών υποθέσεων που παλαιότερα εργαζόταν για το Ισραηλινό Ραδιόφωνο και για την εφημερίδα Al Hamishmar και επί του παρόντος εργάζεται ως αναλυτής του Jerusalem Center for Public Affairs.

Πηγή: Ιστολόγιο Ζαν Κοέν και Institute for Contemporary Affairs

Shares